77. Sałatka z komosy ryżowej z pieczonym burakiem, gruszką i awokado

Zwykły wpis

To moje pierwsze podejście do komosy ryżowej, znanej też jako quinoa. Właściwie, wstyd się przyznać, do niedawna nie miałam w ogóle pojęcia, co to takiego i z czym się to je. Skoro jednak obracam się w wegetariańsko-wegańskiej części internetów (co oczywiście bardzo sprzyja poszerzaniu kulinarnych horyzontów), taki stan nie mógł trwać wiecznie. Już pal licho wychwalane pod niebiosa prozdrowotne właściwości komosy, jej wysoką wartość odżywczą, bogactwo aminokwasów czy składników mineralnych i wynikającą z tego przynależność quinoi do superfoods (postawa doprawdy godna dyplomowanego dietetyka, musicie przyznać) – sama możliwość skosztowania czegoś zupełnie nowego wystarcza mi jako motywacja. I nie będę dalej zbędnie przedłużać – bardzo się z białą i czerwoną quinoą polubiłyśmy, pewnie się więc na jednym przepisie nie skończy.

IMG_4208

Ingrediencje:
* pół szklanki białej quinoi
* pół szklanki czerwonej quinoi
* 2 duże buraki
* 1,5 dojrzałego awokado
* 1,5 gruszki
* pęczek rukoli
* garść orzechów włoskich
* chlust oleju z orzechów włoskich

Przygotowanie:
1. Buraki wyszorować, owinąć w folię aluminiową lub włożyć do naczynia żaroodpornego z pokrywą, wstawić do nagrzanego do 200 stopni piekarnika i piec do miękkości (w zależności od wielkości buraków zajmie to pewnie 1-1,5 godziny). Wyjąć, ostudzić, pokroić w kostkę.
2. W międzyczasie obydwa rodzaje komosy dokładnie wypłukać na sitku, a następnie wraz z sitkiem wstawić do miski z zimną wodą i moczyć przez 15 minut. Jeśli po włożeniu sitka z quinoą woda zrobi się mętna, należy ją wymienić. Po upływie tego czasu odsączyć, wrzucić do gara i zalać 2 szklankami wody. Szybko doprowadzić do wrzenia, zmniejszyć ogień i gotować ok. 15 minut, aż komosa zmięknie. Pozostawić pod przykryciem, aż wchłonie całą wodę, następnie odkryć i pozostawić do wystygnięcia.
3. Rukolę porwać na mniejsze kawałki, awokado i nieobraną (acz dokładnie umytą) gruszkę pokroić w kostkę. Pokroić również orzechy, jednak niezbyt drobno.
4. Buraki, gruszki, awokado, rukolę i orzechy wrzucić do dużej miski z kaszą, wlać chlust oleju i wszystko dokładnie wymieszać. Sałatka nie wymaga dodatkowego doprawiania, bo w takiej wersji smaki poszczególnych składników są bardzo ładnie wyeksponowane i nie ma sensu ich niczym przykrywać ani podkręcać.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s